De Indische schilderijen van George Beer
Carla van Beers
non-fictie




Wanneer je in de voetsporen van George en Constantia loopt, reis je net als al die andere Indische Nederlanders tussen twee continenten heen en weer. Alles achterlatend en opnieuw beginnend.


Googlemaps


De huisdetective speurt naar verborgen verhalen in een huis, winkel of hotel. Zoekt, vindt, bewaart & deelt herinneringen aan een adres, een gebouw of een plek.







Nederlands ereveld Kalibanteng te Semarang. Vak/rij/nummer V-I 174



Het verhaal van Villa Berenhove begint in 1920 wanneer kunstschilder George Beer en zijn vrouw Constantia Augustina Alken met hun twee jongens in Hattem gaan wonen. Het huis heet dan nog Villa Rosenheim, vijf jaar later wordt het: Villa Berenhove. Ze komen uit Nederlands Indië, waar George bijna een kwart eeuw tussen de landbouwbevolking heeft geleefd als administrateur bij tabakondernemingen. De jongens gaan allebei naar de HBS in Zwolle. Eind september 1924 richt George Beer samen met baron E. W. baron van Heeckeren van Molecaten de Zwolsche Kunstkring op.



Zwolsche Courant 22-10-1926.

George Beer was betrokken bij de oprichting van de Bond van Nederlands-Indische kunstkringen. In 1918 bestaat het bestuur uit P. A. J. Mooijen van de N. I. Kunstkring (voorzitter in Batavia), jhr. F. W. van Styrum (lid in Soerabaja), Th. Karsten (lid in Semarang), G.C. Ph d’Arnaud Gerkens (lid in Bandoeng), Dr. H. J. Smith (lid in Buitenzorg), V. Rensburg (lid in Medan), G. Beer (lid in Djogjakarta).


De Telegraaf 8-1-1927



Foto uit Familiearchief (M. Beer)

Deze foto is midden jaren dertig van de vorige eeuw genomen in El Terreno, een buitenwijk van Palma de Mallorca, waar George en Constantia een huis huurden. George werd in 1872 in Soerabaja in een joodse familie geboren. Hij was de eerste zoon van de Amsterdammer Godschalk Hermanus Beer, apotheker in het Nederlands Indische leger. George's moeder heette Eva Jeanette Stibbe en kwam uit Kampen. George leerde Constantia in Djokjakarta kennen, waar zij tandarts was. Daar trouwden ze op 4 mei 1907. Constantia's vader, Hendrik Jan Alken, was officier van gezondheid van het Nederlands Indische leger geweest en al vroeg overleden. Haar moeder, Geertruida Constantia Zeydel, kwam uit een familie die al generaties lang in Nederlands Indie woonden.



“Nederlands Indie uitgelegd over Europa”

"De Indische schilderijen van George Beer" laat het koloniale Indische Kunst-leven zien. De doorgegeven herinneringen van vorige generaties roepen vragen op in de tijd van nu.



    Berenhove
    Eliselaan 2
    Hattem


      Olieverf op groot doek: Rijstvelden, geschilderd door George Beer (1872-1944) in Nederlands Indie (in particulier bezit) Zie Telegraaf 8-1-1927 Cornelis Veth over "Padie-planten met werkende vrouwen in het water"



      Olieverf op doek, 68 x 99cm: Meisje met Wajangpop, geschilderd door George Beer (1872-1944) in Hattem, geveild door Het Venduehuis te Den Haag, Indonesian Art Sale, september 2018



      Olieverf op doek, 40 x 65 cm: Berglandschap met meer, in 1916 geschilderd door George Beer (1872-1944) verkocht door galerie Wijdemeren in Breukeleveen, waarschijnlijk in 2013



      OPGELET: In het Kunstenaars Lexicon van Pieter Scheen staat George Beer (1872-1944) abusievelijk vermeld als George Beer (1881-1951), echter deze naamgenoot (geen familie) was belasting-ambtenaar in Nederlands Indie en geen kunstschilder. De fout wordt door iedereen overgenomen, vandaar dat je vrijwel altijd de verkeerde data tegenkomt. Het RKD in Den Haag heeft er inmiddels een notitie van gemaakt, maar de meeste veilinghuizen gebruiken nog de verkeerde gegevens.









      "De Indische schilderijen van George Beer" is het vierde deel van de tetralogie over de familie Beer en verschijnt in 2020.

laatst gewijzigd: 26-8-2020 / Media & Research de Huisdetective

de tetralogie EEN GEHAVENDE NALATENSCHAP